A múlt héten ismertettük mi is az Alkotmánybíróságnak azt a meglehetősen dodonai határozatát, amelyet Gödről, pontosabban az itteni különleges gazdasági övezet kijelöléséről hozott. Városvezetőket kérdeztünk arról, ők hogyan értelmezik és hogyan értékelik a döntést?

Elsőként Balogh Csaba polgármester válaszát közöljük. Ő sikernek nevezte a határozatot.

MI A SIKER AZ ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG HATÁROZATÁBAN?
Jogosan jöttek kritikus – de legalább szkeptikus – hangok azzal kapcsolatban, hogy az Alkotmánybíróság határozatát sikernek neveztem. Itt szeretném leírni az álláspontom, amivel talán tudok reagálni ezekre, és el tudom mondani, hogy mi a jó Gödnek a döntésben.

  1. Alkotmányellenes az önkormányzatok kivéreztetése
    Az Alkotmánybíróság egyértelműen megállapította, hogy az önkormányzatok kivéreztetése, a feladataik ellátásának hátráltatása alkotmányellenes. A határozat 1. pontjában már ezt hangsúlyozzák, ami utalás nem csak a Különleges Gazdasági Övezet elvételére, hanem az egyéb kormányzati elvonásokra is, mint a gépjárműadó, idegenforgalmi adó vagy az iparűzési adó. Ha alapvetően egy „elvi nyilatkozatról” van is szó, úgy gondoljuk, ez egy nagyon fontos megállapítás az Alkotmánybíróság részéről.
  2. Van két különvélemény és egy párhuzamos indoklás
    A különvélemények nem is akárkitől érkeztek, hanem dr. Pokol Béla volt kisgazda politikustól, illetve dr. Czine Ágnestől, a Károli Gáspár Református Egyetem megbízott rektorától.
    Utóbbi alkotmánybírótól idézném a következő sort, amelyben végkövetkeztetését fogalmazza meg:
    “[199] A fentiekre tekintettel, úgy gondolom, hogy a konkrét esetben az Abtv. 46. § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróságnak jogalkotó általi mulasztással előidézett alaptörvény-ellenességet kellett volna megállapítania.”
    A párhuzamos indoklást dr. Salamon László volt MDF-es, majd fideszes politikus jegyzi, aki az Alkotmánybíróságra egyenesen a Parlamentből került, ahol az Alaptörvény létrehozásában is szerepet játszott. Bár szerinte jogszerű volt a KGÖ létrehozása, a források elosztását előre meg kellett volna határozni, Gödnek pedig nem szabadna forrás nélkül maradnia.
    Ezek a vélemények arra mutatnak, hogy még az Alkotmánybíróság sem ment el szó nélkül a Kormány jogsértése mellett, még akkor sem, ha politikai alapon döntöttek.
  3. Irány Strasbourg?
    Részletekkel még nem tudunk szolgálni, hiszen jogászaink vizsgálják a pontos jogi lépéseket, viszont minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy nemzetközi szintre vigyük az ügyet. Az Emberi Jogok Európai Bírósága Strasbourgban sok ügyben sajnos elutasító, viszont a Göd városát ért jogsérelemmel szemben minden jogi lehetőséget ki kell meríteni.
    Nem vagyok túlzottan elégedett a döntéssel, úgy gondolom, hogy az Alkotmánybíróság nem jóhiszeműen, hanem politikai alapon hozta meg a döntését ezzel a határozattal. Egyes, egészen cinikus részeit nehezen veszi be a gyomrom:
    “[136] A nemzeti vagyon részét képező, forgalomképtelen önkormányzati törzsvagyonba tartozó ingatlanok jogszabályon alapuló ingyenes átengedése [Módtv. 2. § (1) bekezdés] közfeladat ellátása érdekében a megyei önkormányzat részére [R3. 3. §] nem tekinthető kisajátításnak.”
    Úgy gondolom, hogy egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy érvényt szerezzünk az igazunknak, még akkor is, ha az út a csillagokhoz tövissel van kirakva. Meg kell akadályozzuk, hogy a Fidesz-kormány a magyar polgárok ellenében, egy óriáscég érdekét a szeme előtt tartva zsigerelje ki az önkormányzatokat.
    Úgy gondolom, az látszik, ha jogról van szó, akkor érdemes a falig elmenni. Köszönöm Dr. Karsai Dániel és többi ügyvédünk segítségét, akik nagyon komoly munkát tettek le az asztalra.
  4. Most pedig megyünk tovább!
Előző cikkKiderült, hogy hol szeretnének a gödiek új bölcsődét
Következő cikkMit szólnak az Alkotmánybíróság gödi határozatához a városvezetők? – 2. rész