Január végén adtunk hírt arról, hogy új utak épülnek a gödi ipari-innovációs fejlesztési területen, összesen 3 és fél kilométeren. Ebből 2 kilométernyi 2×2 sávos, a többi pedig 2×1 sávos lesz. A projekt részeként 2,1 kilométer kerékpárutat és 500 méter zajárnyékoló falat is terveznek. Mi a véleményük a fejlesztésről? – kérdeztünk városvezetőket és önkormányzati képviselőket.

Balogh Csaba polgármester:

„A kerékpárút megvalósulását abszolút támogatom, fontos előképe lehet a rég áhított Göd-Csomád-Veresegyház kerékpárútnak, ami a régió kerékpáros közlekedésébe bekapcsolná a fent említett városokat is. Az utakról folytatott tárgyalás során még a Különleges Gazdasági Övezet létrehozatala előtt magam tárgyaltam a kormány és a Samsung képviselőivel, a javaslatunkra fogadták el a nyomvonal tervezésének végső változatát, erről írtunk bővebben a Gödi Összefogás blogján is (link:
https://godiosszefogas.blog.hu/2020/03/14/samsung_2020_marcius).

Fenntartásaim továbbra is vannak a projekt kivitelezésével kapcsolatban, hiszen minket a folyamatról nem tájékoztatnak, beleszólásunk nincs. Az Átlátszó külön cikkben foglalkozott azzal is, hogy a tendereztetés körül milyen anomáliák
jelentek meg, így ez sem ad megnyugvásra okot. Összességében az elképzelést támogatom, de több rálátást szeretnénk a megvalósításra, mert a mi városunkról van szó, ezt a gödiek megérdemlik.”

Hlavács Judit alpolgármester
 
“A Nemeskéri út kanyarulatát az M2-vel összekötő út lehetővé teszi, hogy az ott elhelyezkedő ipari cégek – a Perico betonüzeme és a Penta – forgalma a várost elkerülve, közvetlenül az autóút felé bonyolódjon, és a mellette lévő kerékpárút kiindulása lehet egy Csomád felé megvalósuló összeköttetésnek. A Samsung déli új félcsomópontja pedig a bócsai fel/lehajtót tudja majd tehermentesíteni.

Mivel mi is csak onnan tudunk tájékozódni, ahonnan a sajtó is teszi, remélem, a fejlesztés valóban úgy fog megvalósulni, ahogy abban a várost képviselő Balogh Csaba polgármester úrral nagyjából egy éve megállapodtak, és ami az eredeti terveknél sokkal inkább figyelembe veszi a gödiek érdekeit. Ugyanakkor jó lenne valóban rálátni a folyamatokra, tudni, hogy mekkora területet és pontosan hol érint majd az építkezés, hol kell majd fákat kivágni, valóban megépül-e a megígért vadátjáró, amit a lovasok is használhatnak majd. Mivel ezek az építkezések – a Samsungon kívül – a gödieket érintik a leginkább, elvárható volna, hogy az önkormányzatot és rajta keresztül a lakosságot is közvetlenül tájékoztassák, ha már a Különleges Gazdasági Övezet létrehozásával Pest megyéhez került minden, a területet érintő, addig településünket megillető hatáskör.”
 

Andrejka Zombor alpolgármester


“Nem kérdés, hogy támogatunk (hiszem, hogy ebben egyetértés van a testületben) minden fejlesztést, ami a kerékpáros közlekedést segíti. Külön öröm, ha ez megalapozhatja a Gödöt Csomáddal (és később a régió többi településével) összekötő kerékpárút-hálózatot.
 
Mielőtt a kormány létrehozta a különleges gazdasági övezetet, egyeztetések voltak a létesítendő utakkal kapcsolatban és -tudtommal- a Samsung és a kormány képviselői is elfogadták Balogh Csaba polgármester úr gödi lakosok érdekeit képviselő javaslatait (pl.:vadátjáró, amit a lovasok is tudnak használni).

Pozitív hatásokkal is lehet számolni (pl.: a Perico és a Penta tehergépkocsi forgalmának egy része már nem a Nemeskéri utat fogja terhelni, hiszen az autóút felől gyorsabban megközelíthetők lesznek).
 
A kivitelezéssel (és arról szóló aggasztó hírekkel) kapcsolatban  azonban  a lakosság nem kapott érdemi tájékoztatást sem az illetékességgel rendelkező Pest megyétől, sem a körzet jelenlegi országgyűlési képviselőjétől.
 
Sajnos a kormány a Különleges Gazdasági Övezettel elvett a várostól jogokat, de a tájékoztatás felelősségéről és erkölcsi kötelességéről -úgy tűnik- egyelőre nagyvonalúan lemond.” 

 
Fülöp Zoltán volt alpolgármester, önkormányzati képviselő, Göd Fejlődéséért frakció

“Sajnálom, hogy nem tudok pontos választ adni. 2020 elején számos megbeszélést folytattunk a partnerekkel (Samsung, HIPA,
ITM) a gyár körüli utak kialakításáról. A gyár első tervezetét átbeszélve Göd számára sokkal előnyösebb, a várostól távolabb eső utakról sikerült megállapodnom, például a Topolyás dűlő nagy tehergépjárművek számára alkalmas kiépítését sikerült levetetni a tervek közül.
 
Később már nem vehettem részt személyesen, ekkor Borbíró Mihállyal beszélgettünk sokat. Nem mondhatnám, hogy ő vagy én „találtuk ki” a megoldásokat. Számos jó ötlete volt, jó beszélgetéseket folytattunk, ezek aztán beépültek a márciusra elfogadásra kerülő tervezetbe – ez megjelent az önkormányzat honlapján is. Azóta polgármester úr sem engem, sem a testületet nem tájékoztatta arról, van-e további fejlemény, sikerült-e fenntartani a kapcsolatot a Különleges Gazdasági Övezet bevezetése után is, tudunk-e bármit a tervekről, előrehaladásról.
 
Azt biztosan tudjuk, hogy a közbeszerzési kiírásban írt utak nem egyeznek meg azzal, amit márciusban rögzítettünk. Nagyobb, szélesebb utak várhatóak. Ennek elkerülés érdekében is szükséges lett volna az egyeztetések folyamatos fenntartása. A nagyobb utak nagyobb forgalmat is jelentenek majd – ezért is nagyon fontos az a Zöldfal kezdeményezés, amit most jelentettünk be. Ettől az ipari forgalomtól védeni kell a lakóövezetet, ezt a forgalomszervezés mellett csak egy zöld fal segítheti hatékonyan.”
 

Szilágyi László önkormányzati képviselő, Göd Fejlődéséért frakció

“Bár eléggé jól informált vagyok, de sajnos Göd önkormányzatától ebben a témában semmilyen információt nem kaptam, ezért
így sajnos nem tudok nyilatkozni. Azonban minden útfejlesztésnek, mint magánember, örülök, mert így az építkezés alatt remélem, hogy a teherforgalom nem fog minket, gödieket terhelni és lakóházainktól távol dübörögnek majd a kamionok.
 
Remélem, hogy frakciónkból kellő információt tud szerezni ebben a témában. A Samsung mellett fő problémának a zaj-, por-, és fényszennyezést szokták említeni a lakosok, ezért frakciónk egy előterjesztésen dolgozik, melyet a napokban nyújtunk be.”
 

 Vajda Viktória önkormányzati képviselő, Momentum

“Összességében üdvözölni tudok minden olyan fejlesztést a Különleges Gazdasági Övezetben, amivel a gödiek élete egy kicsit is könnyebbé válik, például ha az útkialakításoknak köszönhetően nem a gödi belterületi utakat használják majd a nagy tömegű kamionok. Az útfejlesztés mellett csapadékvíz-szennyvízvízelvezetés is komoly gondokat okoz jelenleg, nem véletlenül volt
fontos a tavalyi megállapodásban, amit a polgármester egyeztetett a hatóságokkal. Hasznos és fontos nekünk a kerékpárút-fejlesztés is, ez egy fájóan hiányzó pontja jelenleg a környéknek, hiszen sokan választanák az autó helyett a kerékpárt, ha ezt biztonságos körülmények között tehetnék meg, igaz ez akár a gödi városi, akár a környező városokat összekötő utakra is.

Ám néhány bosszantó kérdést is felvet mindez, hiszen nekünk, mint választott képviselőknek is egy oknyomozó újságíró portál cikkéből kell megtudnunk olyan összefüggéseket az elnyert tender kapcsán, amik semmiképpen sem megnyugvásra adnak okot. Az információ pedig nagy érték, és ebből is kevés jut el hozzánk, nem csak adóbevételből, amióta létrejött a Különleges Gazdasági Övezet.” 

 
Pintér György önkormányzati képviselő, Fidesz-KDNP

“Nagyon nehéz véleményt mondani egy olyan tervről, amit részleteiben ténylegesen még nem ismerünk. Ha ez a terv arról szól, hogy a Samsung déli sarkánál lesz az egy újabb le-és felhajtást biztosító csomópont az M2-esen, és onnan új út vezet egyrészt be a gyárterületre, másrészt Alsógöd felé, akkor annak a tervnek várhatóan legalább két pozitív hozadéka lesz. A legfontosabb cél, hogy Göd lakott területe ne kapjon ezáltal az útépítés által többletforgalmat, és ez az útfejlesztés talán lehetőséget teremt ahhoz, hogy a Samsung keltette forgalom minél inkább az M2 közvetlen környezetében bonyolódjon le. Ugyancsak pozitív hatás lehet,
hogy Göd egyes részeiről még könnyebb lesz elérni az M2-es autóutat. 

Nyilván nagyon sok a nyitott kérdés. Így az, hogy hogyan csatlakozik ez az út a már meglévő úthálózathoz, épül-e körforgalom a Nemeskéri út–Alagút utcai csomópontban, mely szakasz lesz 2×2 és melyik 2×1 sávos, stb. A kerékpárút építése mindenképpen üdvözlendő, reméljük, hogy megfelelően összekapcsolják a már meglévő gödi kerékpáros közlekedési lehetőségekkel. Remélem, hogy a csomópont biztosítani fogja az M2 túloldala felé az átjutási lehetőséget kerékpárosok és gyalogosok számára is, és abban is bízunk, hogy következő lépésként megépül az általunk már 2018-ban kért vadátjáró is. Végül meg kell jegyezni, hogy a terv elég ambiciózus, hiszen eddigi ismereteink szerint a megépülő új utak forgalomba helyezése már 2022 végére várható.

Előző cikkNapról napra durvul a helyzet a jövő héten
Következő cikkVéradás lesz Gödön