A Búzaszem Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola vezetőjét, Horváth Szilárd intézményvezetőt kérdeztük arról, hogyan élték meg a hétfői nyitást az alsó tagozatos diákok és a pedagógusok.
- Végtelenül örülünk az alsó tagozat hétfői nyitásának, mert különösen alsó tagozatban – de felsőben is így van -, kapcsolat nélkül nem nagyon elképzelhető az oktatás és a nevelés, amit digitális úton nem tudunk megteremteni megfelelően – hangzott a válasz. Reménykedtünk benne, hogy a felső tagozaton is kezdhetünk. Erre most nem volt lehetőség, amivel meg tudunk alkudni. De örülnénk, ha minél hamarabb a felsőseink is bent lennének már az iskolában.
A mostani helyzet milyen nehézségeket jelent az iskolai vezetésnek?
Az okoz kisebb-nagyobb nehézséget, hogy az alsósokat személyesen kell nevelnünk, a felsősöket pedig távoktatásban kell tanítanunk. Ez tartogat kihívásokat, különösen azon pedagógusok számára, akik alsó és felső tagozaton is érintettek és egyszerre kellene személyesen is és online térben is teljesíteniük. Ezt meg tudjuk oldani átszervezésekkel. Úgy látom, hogy a szülők nagy része örül a nyitásnak és szívesen is hozzák a gyermekeket, de vannak páran, akik otthon tartották még a gyerekeiket különböző okok miatt. Jellemzően az volt a fő indok, hogy megkapták az első oltást, és nem akarták kitenni a családot annak, hogy éppen most vigyék haza a fertőzést. Ezért ameddig nem kapják meg a második oltást, addig otthon tartják a gyerekeket. Ebben mi természetesen partnerek tudunk lenni, mint eddig is, mert úgy gondoljuk, hogy ezt a nehéz időszakot toleranciával, egymás iránti figyelemmel lehet leginkább és legjobban átvészelni.
Milyen arányban vannak jelen az alsósok az osztályokban?
Osztályonként különböző. Az első osztályunkban összesen 3 gyerek hiányzik a 22-ből, a többi osztályból pedig körülbelül 6 gyerek hiányzik. Azt mondhatom, hogy nagyjából a gyerekek negyede nem jött most vissza. Ez egészen jó arány.
Hogyan oldják meg, hogy azok a gyerekek, akiket nem engedtek a szüleik iskolába, ne maradjanak ki az oktatásból?
Ennek már megvan a megszabott rendje. Az elmúlt években már kidolgoztuk, hogy aki betegség miatt otthon maradt, az is kapta folyamatosan a feladatokat az osztálytársaitól. Van egy levelezőlistánk, melyen meg tudják kapni a feladatokat. A szülők, akik most otthon vannak, tudnak nekik segíteni. Az pedig nem tilos, hogy valamelyik osztálytárs átmenjen a másikhoz, így is segítik a diákjaink egymást.
Igényeltek-e már a pedagógusaik oltást?
Az első oltást már megkapta a tanáraink körülbelül háromnegyede, de vannak olyan kollégák, akik már a másodikat is. A szülőknél is felmértük, hányan vannak beoltva. Azt tapasztaltuk, hogy nagyjából a harmaduk már oltott. Azt gondoljuk, hogy most már biztonságosabban visszajöhetnek a gyerekek az iskolába.
Ügyelet működött Önöknél, amikor nem volt jelenléti oktatás?
Ezt természetesen kötelezően felajánlottuk, de eddig nem élt vele senki. Éppen a mai napon volt egy felső tagozatos gyermek, aki igényelte az ügyeletet, mert a szülei visszamentek dolgozni. Nem akarták az online világban magára hagyni, ezért ügyeletben maradt az iskolában. A mi iskolánk az online oktatást szeretné minél jobban távol tartani a gyerekektől, mert nem gondoljuk, hogy a képernyő és a számítógép használata a gyermekek idegrendszerére jó hatással van. Az segít az idegrendszer természetes kialakulásában, ha sokat mozognak, következésképpen minél kevésbé szeretnénk az online világot rájuk szabadítani. A Búzaszem iskoláról eddig is azt mondtuk, hogy fertőzésmentes iskola, ezt szeretnénk továbbra is hirdetni, mert a fertőzés alatt mi az okostelefont, a tabletet, a számítógépet értjük, amelyek tudományosan kimutathatóan ártanak a gyerekeknek. Ezeket a véleményeket egyetemi tanulmányok is alátámasztják. Természetesen ez a mostani online oktatás egy kényszerhelyzet, amit mi nem szeretünk, de nélkülözni senki sem tudja.