Ökotanterem, ökoiskola, egészséghét – ezek nem jöhettek volna létre nélküle a Németh László Általános Iskolában. A biológia-technika szakos tanárnő 1998 óta van a Németh Lászlóban, előtte 8 évig Leányfalun tanított. Kismaroson laknak, két nagy gyermek édesanyja, aki 2012 után másodszor kapta meg az elismerést. Bereginé Antal Csillával, az Év pedagógusa cím egyik díjazottjával beszélgettünk.
A díj átadásakor a méltatásban szerepeltek az ökoiskola pályázatok. Mit kell ezekről tudni?
Most fogjuk beadni a pályázatot az Örökös Ökoiskola címért. Kétszer megkaptuk már 3-3 évre, így jogosultak vagyunk rá. Ez egy büszkeség, s bár semmilyen jutalommal nem jár, de ez a jövő, hogy a gyerekeket a fenntarthatóság felé tereljük. Fel van sorolva minek kell megfelelni a címhez és egy pontrendszer alapján döntenek. Kellenek például külső kapcsolatok, fel kell sorolni a rendezett programokat. Annak, aki másodszor, vagy az “örökös” címre pályázik, szigorúbb feltételeknek kell megfelelnie. Az a lényeg, hogy az egész iskolában a mindennapjainkat is hassa át az ökoszemlélet, és a fenntarthatóságra való nevelés. Én kezdtem el ezzel foglalkozni, de most már jó pár éve van egy öko munkacsoport az iskolán belül. Minden munkaközösségből delegáltunk oda tagokat és az én munkaközösségem, a természettudományi fogja össze ezt a munkát.
Az Ökotanterem létrehozásában is kiemelkedő szerepe volt.
A DDC (Duna-Dráva Cement) kiírt egy pályázatot a térségben újszerű megvalósítandó dologra, olyanra, ami még nincs errefelé. Én környezetbarát iskolakertet és ökotantermet álmodtam meg. Erre megírtam a pályázatot, amivel nyertünk kétmillió forintot és a projektet az iskola alapítványa tovább kétmillióval támogatta. Ezen kívül van benne nagyon sok társadalmi munka is – például a Piramis építőház fizette a térburkolatot, egy szülő kifizette a burkolás díját. Sok munkával jár, de nagyon örülünk, hogy készen van. Ez egy nyitott tanterem, olyan, mint egy szaletli, és úgy néz ki, hogy az egyik oldala burkolt, 3 oldala nyitott. Két oldalon magaságyásban fűszernövények vannak és vannak kinti padok. Jó időben természettudományos, illetve rajzórákat lehet ott tartani, vagy ökoszakkört, rajzszakkört, biztos, hogy ki fogjuk tudni használni. Ez még kiegészül környezetbarát iskolakerttel, rovarszállásokkal, esővízgyűjtővel, madáretetőkkel, napelemes mozgásérzékelő lámpákkal. A környezetet tudásmegosztó táblák, térképek színesítik. Tavasszal lesz a hivatalos átadása, de gyakorlatilag a projekt lezárult októberben.
Olvasom, hogy egészségheteket is szervez az iskolában.
Tavaly nagy sajnálatunkra a vírushelyzet miatt elmaradt, eltoltuk tavaszra. Minden év novemberében rendezzük meg, jönnek előadók minden témában. Egész héten feladatokat adunk a gyerekeknek, és van életmód vetélkedő is. Az a lényeg, hogy az egész héten verseny van az osztályok között, amit utána díjazunk. Ez rengeteg munkával jár, mert például szponzorokat kell szerezni. Legutoljára teljesen online csináltuk a 460 felső tagozatos gyerek számára.
Az mit jelent, hogy Ön mesterpedagógus?
Az életpálya modellben van a pedagógus I., pedagógus II. besorolás, ami mindenkinek kötelező. A mesterpedagógus a legmagasabb cím, amire lehet pályázni. Lehet valaki kutatótanár vagy mestertanár, elmehet szakértőnek. A mesterpedagógus portfóliómat októberben védtem meg. Az ökoiskolai munkám alapozza meg azt a fejlesztő-innovátori tevékenységemet, melyet a programban meg szeretnék valósítani. Mesterprogramom célja a fenntarthatóságra nevelés hatékonyságának növelése az egyén és a közösség szintjén. Az adta az ötletet, hogy az iskolában nagyon sokat foglalkozunk ezzel, de nem tudjuk, hogy a családoknál ez hogyan “térül meg”, mennyire használják otthon, mennyire környezettudatosak a családok. Ezt fogom kidolgozni öt év alatt, januárban kezdem megvalósítani.
Mesélne a tanulmányi versenyeken elért sikereikről?
Nagyon sok versenyen indulunk, a Bolyai Természettudományi versenyen állandóan ott vagyunk a “megye elején”. Tavaly a legjobb helyezésünk országos negyedik illetve hatodik volt. Most kaptunk egy meghívót a díjátadóra, ahol 4 csapatunk bent van a megye első hat helyezettjei köz – két nyolcadikos, egy hetedikes és egy hatodikos.
A díjátadón felolvasták a kollégák méltatását, mely így hangzott:
“Bereginé Antal Csilla mesterpedagógus, a természettudományi munkaközösség vezetője. Kreativitása, ötletei kiemelkedőek. Az Egészséghét projekt és számos szabadidős, környezetvédelmi rendezvény fő szervezője. Természettudományi versenyeken tanítványai országos és megyei 1-6 helyezéseket érnek el. Tevékenyen részt vállalt a két sikeres Ökoiskola pályázat írásában és megvalósításában. Folyamatosan az iskolai környezet megszépítésével foglalkozik. Ökotanterem és környezetbarát iskolakert létrehozására sikeresen pályázott. Lelkiismeretes, emberfeletti munkája révén valósult meg az Ökotanterem. Kiemelkedő, közösségért végzett szakmai munkájáért, tehetséggondozásért, a digitális oktatásban való kiemelkedő munkájáért és pályázatírásért 2017-ben igazgatói dicsérő oklevélben, 2015-ben, 2016-ban, 2019-ben és 2021-ben tankerületi elismerő oklevélben részesült. Sok sikert, örömöt kívánunk Csillának az elkövetkezendő évekre is!