Kopott falú, hajópadlós atelierek, anilinfestékkel színezett provokatív, erotikus képek, burleszkjelek és totális ellentmondások – ezekkel vált híressé Jan Saudek, akinek képi világát nagyban befolyásolták a második világháborúban szerzett rettenetes tapasztalatai. Művei egészen májusig megtekinthetőek a Budapesti Műcsarnokban.
Jan már középiskolában grafikát tanult, majd végzős évében véglegesen eldöntötte, hogy fényképész szeretne lenni. Munkái először főként pillanatképekből álltak, sokszor visszatérő témája volt a gyermekkor ártatlansága és az oly sok problémával küzdő felnőtt lét. A hatvanas évek végére azonban kikristályosodott benne a gondolat, az élet nem feltétlenül csak buktatókból áll. A jó és a rossz kéz a kézben jár, és innentől képei a mindannyiunkban meglévő kettősséget kezdték el szimbolizálni – tudhattuk meg a tegnapi esti fotográfiai fesztivál ünnepi megnyitóján Kincses Károly muzeulógustól.
Sajnálatos módon Jan nem tudott részt venni az ünnepélyes rendezvényen, de felesége képviselte őt, és a hatalmas kivetítőn Saudek személyesen is üzent nekünk a messzi távolból, megköszönte a fantasztikus lehetőséget.
Jan látványvilágához tartozott az a klisé is, hogy éppúgy tökéletes egy tökéletlen test, mint maga a lélek. Műveiben a totális végleteket, a lázas víziókat ábrázolta, ami részben az elszenvedett traumákra, részben zaklatott szerelmi életére volt visszavezethető. Munkásságával az 1990-es évekre világhírű fotográfussá vált, és most mi is láthattuk bámulatos fotókiállítását a Budapesti Műcsarnokban.
Az “eredeti” jelzéssel, okirattal ellátott képek a kiállítás után megvásárolhatóak. Érdeklődni lehet: 0630-700-1155.