Báli Péterrel egyórás beszélgetést terveztünk, de három óra elteltével még mindig bőven lett volna beszélni és látni való. A sokoldalú tanár folyamatosan kísérletező, újat kereső művész is egyben.   

Ez a díj régóta Gödön élő művészeknek adható. Önök mióta élnek a városban?

1979-ben költöztünk ide, 24 éves koromban. Édesapám nyaralója volt itt, és ezt bővítettük ki, jórészt saját kezűleg. A városban élnek a gyermekeim is és van öt unokám, akiket így szintén gyakran látok.

Feleségével az Egri Tanárképző Főiskolán ismerkedtek meg, de vannak más végzettségei is.

Igen, ott jártam biológia – rajz szakra. Elvégeztem a könyvtár szakot is Szegeden, szereztem diplomát az Iparművészeti Egyetemen, van informatikus végzettségem, voltam én már minden.

Például?

Dolgoztam a Forte gyárban, ahol a két év alatt sok mindent kipróbáltam, a raktárostól kezdve a mixeresig. Sokat tanítottam különböző helyeken, és a tanítványaim korosztálya 4-74 év között volt. Voltam a magyarországi MindLab pedagógiai igazgatója, ez a cég gondolkodást játékokkal fejlesztő pedagógiai módszertannal foglalkozik. Két sakkozó indította el anno, aztán elvitték a Yale-re és ott fejlesztették tovább. Én közben kidolgoztam egy másik módszert, a LogIQs GrafIQs-t.

Mondana erről pár szót?

A módszer célja, hogy a fiatalokat és az idősebbeket is játékosan tanítsa meg – a többi között sok száz feladatlapom segítségével – a ma egyre fontosabb problémamegoldó, logikus gondolkodásra. Az eszközök, melyekkel tanulunk és a módszertan egyaránt az én alkotásaim. A logóját szintén én terveztem, le is védettem húsz éve.

Ön Mensa HungarIQa tag. Ez egy igazán elit csapat, a belépő olyan intelligenciaszint, amivel csak minden ötvenedik ember rendelkezik.

Igen, honlapunkon az szerepel, hogy a „legszínesebb szürkeállomány” tartozik hozzánk. Ezt genetikailag is köszönhetem szüleimnek, meg nevelés tekintetében is. Édesanyám 14 éves koromig otthon maradt és engem nevelt. Mindenféle tevékenységre okított – rajzoltunk, festettünk, fotóztunk, nagyítottunk. A fényképészet a vizuális fejlődésre hat, ha a gyerek a kezébe kaphat egy fényképezőgépet, azon keresztül jobban megtanul látni, mint anélkül.

Nagyon sokféle dolgot alkot, nagyon különböző technikákkal.

Néha előveszek valamit, készítek 10-20 tusrajzot, aztán teljesen másba fogok. Egyik rajzsorozatom a lehetetlen ipari formákhoz kapcsolódik, melyek nem ergonomikusak, és ezért aztán az embert kell átalakítani. Például mint az Ergonomikus ember sorozat magassarkú cipőhöz készített grafikai lapja három ujjal, mindegyiken pata, és még egy ízület kell azért, hogy megfelelően tudjon hajolni. Csináltam bárszékhez is embert, ott a sípcsontot nyújtottam meg és van még néhány hasonló ötletem. Szeretem a gegeket, sok rajzom is ilyen. Ezenkívül rengeteg eszközt készítek a LogIQs GrafIQs programhoz. Néha szobrászkodok is.

Mennyire vesz részt a város életében?

Gödön is voltak kiállításaim, és továbbiakat is tervezek a városban. A neveleki Mézfesztiválon, ahol a feleségem a gulyásfőző versenyen indult, bemutató foglalkozást tartottam a LogIQs GrafIQs-t gyerekekkel. Most is járnak hozzám tanítványok: elmét csiszolni, festeni, rajzolni.

Előző cikkJó hírek a gödi laborokból
Következő cikkMég két napig jelentkezhet a tavaszi lomtalanításra Gödön