A Formabontó Iskola ősztől kezd el működni – a fenntartó képviselőjével, Kovács Eszterrel, és a telefonon csatlakozott Dégi Júlia szakmai vezetővel beszélgettünk.
Mióta működik a Gödi Tanulókör Egyesület?
2016-ban nagycsoportos óvodás gyerekek szüleiként álmodtunk meg egy egyesületet, ami az általános iskolai képzés alternatíváját biztosítja majd a gyermekeinknek. 2017 őszén indítottuk útjára a Formabontó Tanulóközösséget, ahol egész napos oktatást biztosítottunk magántanuló gyerekek részére, hogy ne a szülőknek kelljen őket felkészíteni a vizsgákra, hanem szaktanárok segítsenek ebben. Célunk az volt, hogy a nálunk tanuló gyerekek kis létszámú, családias közösségben, a későbbiekben jól hasznosítható ismereteket szerezzenek, emellett támogatást kapjanak a 21. században elengedhetetlen személyes kompetenciák – például együttműködés, empátia, önbizalom, kommunikáció, kreatív gondolkodás – fejlődésében is. A délutáni szakköri sávban sok választható foglalkozásunk volt – robotika, táblás játékok, tánc, dráma/színjátszás, jóga, labdás játékok, történelem, hittan. Az elmúlt öt tanévben a tanulóközösség és a pedagógus csapat is folyamatosan bővült, pedagógusainkat és tanítási módszereinket számos alternatív képzés és műhely (pl. AKG, DAM Iskola, Meixner Alapítvány és Resuli Alapítvány képzései) segítségével fejlesztettük.
Így indultunk, és az elmúlt 5 év tapasztalatai alapján jutottunk el oda, hogy ki tudtuk alakítani pedagógiai programunkat, amelynek központi elemei a magas szintű természettudományos nevelés, a személyiség kibontakoztatása és fejlesztése, illetve a művészettel nevelés. 33 alsó tagozatos és 10 ötödik osztályos gyermekkel indulunk szeptemberben, akiket 6 tanító, valamint 8 óraadó tanár kísér.
Mit lehet tudni az itteni oktatás tematikájáról?
A Nemzeti Alaptanterv (NAT) által előírt tudásszint nálunk is garantált, sokszor annál többet is igyekszünk átadni. Alternatív pedagógiai módszerekkel, differenciáltan – bizonyos mértékig akár egyénre szabottan – oktatjuk a gyermekeket kis létszámú csoportokban. Az eltérő módszertanon túl egyedi, hogy mi egy erős, természettudományi vonalat képviselünk. Ötéves kortól tartunk a gyerekeknek úgynevezett kistudós foglalkozásokat, ahol kísérleteken keresztül ismerhetik meg a környező világ működését, a természeti jelenségeket és azok tudományos magyarázatát, illetve a természet- és környezettudatos gondolkodásmódot.
Osztályaink iskolaként maximum 16 fősek, angol nyelvoktatás és természettudomány is első évtől van. Az iskolákban általában csak harmadiktól van környezetismeret, de az óvodákban már természetes a gyerekeknek, hogy kísérleteznek, és mi nem akarjuk megszakítani ezt a folyamatot. Igyekszünk őket környezettudatosan nevelni, például a közös étkezéseken, amikor szóba kerülnek a táplálékfajták, a hulladékcsökkentés, szelektálás, vagy akár az ökológiai lábnyom. Úgy, mint egy családban, ők ezt nap mint nap tapasztalják, látják, beszélgetünk róla.
A tanítás során nagy hangsúlyt helyezünk az önálló tapasztalatszerzésre, élményalapú órákra. Például amikor környezetismeret órán a gabonákról tanultunk, a gyerekek maguk sütötték a kenyeret, megtanulták, hogyan kell a kovászost, nem kovászost elkészíteni. Kezükbe adtuk az eszközöket, amivel régen lisztet, kenyeret készítettek, kipróbálhatták, hogyan készült korábban a kenyér.
A témákat gyakran a gyerekek hozzák, olyan dolgokkal foglalkozunk, ami őket érdekli – készítettünk mustot, papírt, Aloe veraból szappant például. Nálunk másodiktól digitális oktatás van, arra tanítjuk őket, hogy a gép eszköz, de ebben a funkcióban nagyon jól tudják használni. Negyedik végére a gyerekek már egy felhasználói szintű digitális ismerettel rendelkeznek, amivel alapvető dolgokat meg tudnak csinálni, mint a szövegszerkesztés, táblázatkezelés, prezentáció készítése. Hangsúlyt helyezünk a csapatmunkára és együttműködésre, amit a rendszeres páros és kiscsoportos tanulási feladatok mellett az órarendbe épített drámaórák is nagyban segítenek fejleszteni, kibontakozni.
Honnan jönnek a gyerekek?
80%-uk gödi, de például Nógrádból is van gyerekünk.
Milyenek az eddigi tapasztalatok a Tanulókör Egyesülettel kapcsolatban, amiket felhasználnak majd az iskola működtetésé során is?
A Formabontóba nem csak a gyerekek, de a szülők is nagy örömmel járnak. Igazi közösség vagyunk. A gyerekekkel közösen alakítjuk ki a belső szabályainkat, közösen oldjuk meg problémáinkat, és közösen teszünk lépéseket azért, hogy fejlődjünk. Nálunk minden gyermek felszólalhat, beszélhet, lelkesedhet vagy kételkedhet, új ötletet vethet fel, és megvalósíthatja azt. Mi ott állunk mögötte és meghallgatjuk őt, segítjük. Mindemellett diákjaink rendre kiválóan teljesítenek a pályázatokon és tanulmányi versenyeken, nagy örömünkre szolgál, hogy a gödi családok körében évek óta folyamatosan nő az érdeklődés és az igény erre az oktatási formára.
Az iskola indításával a tanulókör megszűnik, viszont továbbra is működik a kistudós szakkör, erről mit lehet tudni?
A kezdetektől fogva rendszeresen tartunk úgynevezett kistudós szakköröket, ahol érdekes jelenségeken, kísérleteken keresztül tanítjuk meg az alapos megfigyelést és a tudományos gondolkodásmódot. Vidám, kísérletező foglalkozásainkon az évszakokhoz kapcsolódóan fedezzük fel a természeti világ csodáit. Készítünk ködöt, esőt, jégkristályokat, rakétát, hőlégballont, tűzoltóhabot, és vizsgáljuk a vizet, a levegőt, a földet, és biztonságos körülmények között a tüzet is.
A tanulóközösségből iskolává válás elsősorban adminisztratív váltás, ami ugyanakkor a létszám növekedését is magával vonja. A pedagógiánk lényeges elemei, mint a Kistudós szakkör néven futó természettudományos program, illetve a személyiség és szociális képességek fejlesztése, beépülnek az iskola pedagógiai programjába. Az alsós környezetismeretet, illetve a felsős integrált természettudomány tantárgyat emelt óraszámban tanítjuk, amibe a korábbi kísérletezős kistudós órák is beépülnek. Ezen kívül a kistudós szakkör továbbra is nyitott a környékbeli gyerekeknek, idéntől már nem csak az ovis-kisiskolás korosztály, hanem a 10-14 évesek számára is. Szeretettel várunk minden érdeklődőt!